Diep in de zee en afscheid nemen.. - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Manon Os - WaarBenJij.nu Diep in de zee en afscheid nemen.. - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Manon Os - WaarBenJij.nu

Diep in de zee en afscheid nemen..

Door: Manon van Os

Blijf op de hoogte en volg Manon

16 Mei 2011 | Curaçao, Willemstad

Bon Nochi lieve mensen!

Daar ben ik dan weer! Met een heeerlijke vakantie achter de rug nu weer hard aan de slag voor de studie.. én ik ben jarig geweest!:D Maar daarover vertel ik in een volgend verslag uitgebreider..
O ja, én Bram en ik hebben onze PADI gehaald!
Ik heb gehoord dat het bij jullie ook mooi weer is geweest! Heb ik vanuit hier een beetje opgestuurd, lief he;)
De vakantie met papa en mama was echt geweldig, super veel leuke dingen gedaan! Ik heb er echt van genoten! Toen ze weer naar huis moesten was dat toch wel even minder.. het is nooit leuk om afscheid te nemen en van je eigen ouders al helemaal niet!:( nu zie ik ze weer 3 maanden niet!

Maargoed, over de vakantie en daarna zo meteen meer.
Het gaat nog steeds goed met me! Ondanks het moeilijke afscheid, ben ik erg blij dat Bram er wél nog is! Het gaat super goed tussen ons, dus voor de komende maanden ben ik helemaal niet bang!

Verder is het einde van Curaçao gewoon al bijna in zicht! Ik ben hier nog maar 6 weken dus dat betekent dat ik er al 15 weken op heb zitten. Ik denk er steeds meer aan en bij de gedachte alleen al dat ik bijna weg ga, krijg ik een naar gevoel in mijn buik! Toch heb ik ook ontzettend veel zin in Amerika. Weer een hele nieuwe uitdaging:)
Afgelopen week wel een klein dipje gehad nadat papa en mama weg waren.. ineens moest ik weer constant aan thuis denken en omdat ik er al zo lang niet meer ben geweest, mis ik elk klein dingetje! Vooral omdat het bij jullie nu ook zo'n leuke tijd is.. alle festivals, een heerlijke BBQ bij mij in de tuin, mijn eigen zwembad, gezellig een avondje op het terras zitten en de feestjes. En met wie doe je die dingen allemaal? Juist, met je echte vrienden! En die mis ik nu zo! Ik besef maar al te goed dat zij belangrijk voor mij zijn en ga er 10x meer van genieten als ik terug ben.
Soms kan ik me niet eens meer voorstellen hoe het leven in Rooi er ook alweer uit zag en hoe het was om daar te zijn.. Curaçao is nu mijn leven geworden!
Maar ik weet zeker: na één feestje in Rooi weet ik vast precies weer hoe het er aan toe ging;)
Het leven hier is dubbel, want het ene moment wil ik nooit naar huis en het andere moment zou ik er een moord voor doen om heeel eventjes thuis te zijn. Zoals Iris het eens mooi heeft beschreven: dit avontuur is net een achtbaan!

En het avontuur dat ik jullie vertel gaat verder op maandag 25 april. Die ochtend begon met lekker uitslapen! De rest van de dag was niet veel actiever want we hadden de hele middag lekker aan het zwembad bij het resort van papa en mama gelegen en 's avonds vroeg gaan slapen.

Want de volgende ochtend (26-04) stonden we al vroeg op, omdat ik nog een keer de Christoffelberg zou gaan beklimmen met Bram en Menno! Het was weer een vermoeiende tocht, maar het uitzicht maakte veel goed! Volgens mij was het voor Bram en Menno ook de moeite waard..
's Middags met het gezinnetje naar de Grote Knip gereden om daar de rest van de middag te liggen. Er liepen zelfs zwijnen op het strand!;)
Na een relaxt middagje zijn we gezellig gaan eten bij Plein Café Wilhelmina.
Hierna weer teruggereden naar Jan Thiel waar Bram en ik wederom bleven slapen.. die airco en warme douche bevielen ons prima;)

Woensdag (27-04) was dan dé dag dat we met dolfijnen gingen zwemmen!! Het was een cadeau van papa en mama alvast voor mijn verjaardag, dus ik was helemaal blij!
Om 8 uur 's ochtends gingen we al zwemmen dus dat werd vroeg opstaan. Eenmaal bij het Sea Aquarium kregen we eerst een uitleg en daarna op naar het bad! Als eerst kreeg je een kusje van de dolfijn. Daarna ging je 'dansen' met de dolfijn. Hierna mochten we de dolfijnen aaien en vervolgens gingen we nog wat dingen doen, zoals zingen, water spetteren en rondjes draaien. En als laatst kregen we een ritje op de dolfijnen!
Één ding kan ik er van zeggen: het was echt geweldig!! Wat een ervaring zeg.. die dolfijnen voelen echt apart aan, net als rubber:P en wat een mooie lieve beesten zijn het. Ik ben echt heel blij dat ik dit gedaan heb en raad iedereen het aan om het ooit te doen!
Na het dolfijnen zwemmen zijn we nog bij het Sea Aquarium gebleven. Je hebt daar namelijk verschillende shows die je kunt bekijken. Als eerst de zeeleeuwenshow, waar ik ook nog een kusje van een zeeleeuw heb gekregen;) en daarna de dolfijnenshow en binnen hebben we nog bij de aquariums gekeken..
Na deze ontzettend leuke ochtend hebben we de rest van de middag bij Cabana gelegen. Daar een frietje gegeten, thuis snel de boeken voor de duikcursus opgehaald en toen weer op naar Jan Thiel! Een rustig avondje gehouden en toen lekker gaan slapen. Alleen dat ging niet helemaal goed.. Bram en ik lagen net op ons luchtbed en toen ineens BAM, luchtbed ontploft! Ik schrok me rot.. wat nu? gelukkig hadden we van papa en mama hun matrassen gekregen zodat we daar op konden slapen..

De volgende dag (28-04) zijn we naar Punda gereden omdat papa en mama er graag wilden gaan winkelen. Bram en ik zijn niet mee gegaan, we gingen bij St. Tropez liggen. Daar lekker liggen bakken en om half 5 zijn we door papa en mama opgehaald om toch maar terug naar de winkel te gaan voor het luchtbed.. Even naar de AH en daarna eten bij de Tropen! Dit was een leuk en gezellig restaurant waar het ook nog eens heel goedkoop is.. je kunt uit 12 verschillende menu's een gerecht kiezen voor maar 12 gulden!
Na het eten weer terug naar Jan Thiel om daar heerlijk op een nieuw luchtbed te slapen.

Vrijdag (29-04) was een luierdagje. De hele dag aan het zwembad bij het resort van papa en mama gelegen. Daarna douchen en toen weer op naar Punda omdat we natuurlijk koninginnenacht zouden gaan vieren! Thuis aangekomen waren er meer mensen die naar Mambo wilden dus daar zijn we mee heen gegaan. Bij Mambo was een Hollandse party en er kwam dus alleen maar Nederlandstalige muziek voorbij. Van Ademnood tot Brabant! Echt super vet! Wat een topavond was dit! Na de nodige Bacardi Razz werd het steeds gezelliger en heb ik op het podium staan dansen op ademnood, speciaal voor jullie thuis! (ik zal het filmpje ervan nog een keer laten zien;)) Natuurlijk helemaal los gegaan én nog een keer met de slang op de foto gegaan!
Waarom zijn er niet meer van zulke leuke avonden op Curaçao? Van zo'n Nederlandstalig feestje kan ik echt genieten!
Omdat iedereen naar huis ging moesten we wel mee, maar Bram, Menno en ik wilden eigenlijk nog niet naar huis! Daarom waren we nog doorgegaan bij Miles, de kroeg naast ons, en daarna op de patio. Daar allemaal gekke dingen gedaan waar ik eigenlijk niets meer vanaf weet, maar volgens mij was het nog erg gezellig..

Zaterdag (30-04) was het Koninginnedag!
Het eerste wat ik voelde toen ik wakker werd was: auw, hard! Wat bleek: ons luchtbed was álweer lek en daardoor lagen we op de harde grond!
Het volgende wat ik voelde was: misselijk, koppijn!
Kortom: de avond van tevoren had er goed ingehakt;)
Het leek me beter om nog maar niet op te staan en, na het luchtbed half opgepompt te hebben, weer verder te slapen. Uiteindelijk werd ik natuurlijk kei laat wakker met nog steeds een ontzettende kater. 's middags was er al van alles te doen voor Koninginnedag en het plan was eigenlijk om daarheen te gaan. Maar het enige wat ik nu dacht was: ik kan niet, ik kan niet! Ik kon het gewoon niet opbrengen om uit bed te komen.. Bram en Menno voelden zich beter en waren wel maar vast weggegaan. Toen lag ik daar alleen, ziek te balen op bed dat ik niet naar Koninginnedag kon!
Na nog een uurtje slaap voelde ik me gelukkig beter en ben ik gaan douchen. Daar knapte ik nog meer van op, dus toen snel de oranje kleren aan en op naar het plein! Maar eerst even eten bij Mc Donalds.. een vette hamburger doet altijd wonderen dus ook dit keer.. ik kon er weer tegenaan!
De rest van de avond bij Plein Wilhelmina gestaan waar het allemaal te doen was, er was een dik feest! Toch kon dit feest natuurlijk niet op tegen de avond van daarvoor! We hadden er alle drie nog behoorlijk last van, de muziek was niet helemaal super bij Plein én het is natuurlijk geen Ehv! Ik had best wel zin om even op Stratum of het Stadhuisplein te staan!
Rond half 12 (!) zijn Bram, Menno en ik dan ook al helemaal doodop naar huis gelopen. Daar hebben we nog een matras kunnen fixen in plaats van het lekke luchtbed, waardoor we toch normaal konden slapen.

Zondag (01-05) werd ik weer helemaal zwetend wakker. Jezus, wat moest ik weer wennen aan die hitte op mijn kamer, na de luxe van een airco op het resort! Sowieso is het sinds de laatste dagen ontzettend heet en benauwd geworden. Het is buiten nog 6 graden warmer geworden dan 2 maanden geleden, het wordt nu ook echt zomer hier! Eigenlijk is het nu gewoon niet meer uit te houden, op m'n kamer en buiten niet maarja, we moeten er maar weer mee leren leven. Zo'n ramp is dat nou ook weer niet hoor;)
Deze zondag zouden we met papa en mama vast mijn verjaardag gaan vieren, omdat ze er op de dag zelf niet bij zijn.
Als eerst waren we langs mijn stage gereden, omdat papa en mama dat nog graag wilden zien. Toen langs de Mc Donalds (ja alweer. ik weet het, heel slecht) en vervolgens zijn we doorgereden naar Cas Abao! Daar lekker liggen bakken, wat mooie foto's gemaakt en vast voor het duiken geleerd.
Na het strand zijn we naar Brakkeput Mei Mei gereden. Dat schijnt heel leuk te zijn om met je ouders te eten. En dat was het ook! Echt heel gezellig en het eten was ook heerlijk.
Hierna hadden papa en mama ons thuis afgezet en zijn wij nog even gaan kletsen bij een ander stelletje. En daarna gaan slapen!
Maar die nacht was niet helemaal fijn.. midden in de nacht schoot ik ineens wakker van ontzettend veel lawaai. Zingen, schreeuwen, op daken klimmen en er werd weer eens met onze luiken geklepperd en allemaal glas voor onze deur kapot gegooid. En meer van dat soort geluiden.. het leek even alsof de hel losbrak:P hier heb ik echt een paar uur van wakker gelegen en na wat boos geschreeuw vanuit mij en een hele tijd later werd het dan toch eindelijk rustiger waardoor ik gelukkig weer kon gaan slapen..

Maandag (02-05) had ik nog een extra dagje vrij! Het was namelijk dag van de arbeid, dus alle scholen waren nog dicht.
Omdat ik die nacht zo slecht had geslapen heb ik lekker lang uitgeslapen. Daarna even aan mijn schoolopdrachten begonnen en toen was dan het moment dat we toch echt afscheid van papa, mama, Menno, Riky en Marius moesten gaan nemen..
Rond half 3 reden Bram en ik naar Hato. Het afscheid was echt verschrikkelijk! Ik vond het helemaal niet leuk dat ze weer naar huis moesten! Je raakt er zo aan gewend dat ze er bij zijn en het voelde toen weer even alsof ik thuis was.. Ik vond het een heeerlijke vakantie! Helaas komt aan alle leuke dingen een eind dus ook hieraan.. Even voelde het weer precies als 28 januari op Schiphol:( Weer afscheid nemen van je familie, weer het vooruitzicht dat ik ze 3,5 maand niet meer zie. Het enige verschil was nu dat ik geen afscheid van Bram hoefde te nemen, wat toch wel erg fijn was! Na het afscheid steeds maar uitstellen was dan echt het moment dat ze de trap opmoesten.. wat heb ik moeten huilen! Echt een ontzettend verschrikkelijk kutmoment!
De rest van de avond had ik dan ook even behoefte aan helemaal niks..

Dinsdagmiddag (03-05) stond helemaal in het teken van de eerste keer duiken!! Waah, wat vond ik het spannend! Samen met Lisa en Maarten hadden we besloten om met z'n 4en ons duikbrevet te gaan halen. Bij het duiken kregen we eerst allerlei uitleg en toen het water in! In het begin nogal wennen om onder water te ademen en ik raakte dan ook een beetje in paniek. Gelukkig werd ik steeds rustiger en toen ik eenmaal op de bodem zat, dacht ik: wow, dit doe ik toch wel ff! Ik ben gewoon onder water! We kregen allerlei oefeningen en toen een stukje duiken. In één woord: prachtig! Wat een ervaring, wat een ervaring. Vanaf de eerste keer ben ik helemaal gefascineerd door het duiken en vind ik het helemaal geweldig! Wat ben ik blij dat ik dit ben gaan doen:)
Die dinsdagavond was ik helemaal kapot, dus het enige wat ik kon was slapen, slapen, slapen.

Woensdag (04-05) weer een normaal ochtendje op stage en 's middags bij de Marnixschool geweest om daar met psycholoog te praten die mij wil helpen met de voorlichtingsbijeenkomst die ik eind mei aan ouders ga geven.
's avonds flink aan de studie geweest en een filmpje gekeken waarbij ik, zoals gewoonlijk, na 10 minuten in slaap viel.

Donderdag (05-05) na de stageochtend weer eens naar het zwembad geweest. Daar lekker liggen chillen. Zo'n moment rust brengt wel met zich mee dat ik tijd heb om na te denken.. nadenken waarom ik hier eigenlijk ook alweer zit en aan thuis denken.. Ontzettend lieve mailtjes van het thuisfront gehad die mijn gedachtes en gevoelens weer helemaal op hol lieten slaan. Thuis aangekomen kwam dan ook even alles er weer uit. Alle spanning, de dingen die ik mis, kutmomenten én geweldige momenten moest ik op een of andere manier verwerken. De drang om een vliegtuig naar huis te pakken werd weer even wat groter.. Mijn hoofd zit ook altijd zo vol hier en ik maak zoveel mee! Ik kan je zeggen: een buitenlandstage is niet gemakkelijk! Máár daarbij komt wel dat ik er ontzettend veel van leer, ik de geweldigste dingen meemaak en het een ervaring is die ik nooit meer vergeet! Niemand pakt dit ooit van me af!
Met deze gedachte ben ik die avond heerlijk vroeg gaan slapen..

Vrijdag (06-05) werd ik wakker en het eerste wat ik buiten zag was regen, regen, regen en nog eens regen. Het regende pijpenstelen! Zo erg had ik het hier nog nooit meegemaakt en de straten stonden dan ook overal blank. Heel voorzichtig zijn Iris en ik naar stage gereden. Zo gemakkelijk ging dit nog niet, want het water kwam tot aan de motorkap!
Op stage aangekomen was bij de kinderopvang alles onder water gelopen en bij ons was de stroom uitgevallen. Zo konden we natuurlijk niet werken dus het was wachten, wachten, wachten. Uiteindelijk deed de stroom het weer en konden we aan de slag.
Na stage stond onze 2e duik gepland! Weer snel naar Cas Abao, toen de regen gelukkig alweer een stuk minder was en de wegen al veel droger. Weer allerlei oefeningen moeten doen (waaronder je masker met water vullen, eng!) en een heel stuk gaan duiken. Wederom prachtig om te zien!
Die vrijdagavond begonnen we de avond met een potje Kingen! Daar hoorde de nodige Goldstrike bij en daarna was het op naar Bermuda! Met 8 man in een piepkleine auto wel te verstaan. Bij Bermuda een ontzettend gezellige avond gehad!

Zaterdag (07-05) was dat dan ook goed te merken aan hoe ik me voelde en was het slimmer om maar weer eens uit te slapen. Na allemaal verhalen gehoord te hebben over hoe Bram en ik ons hebben gedragen die avond ervoor, zijn Bram en ik de auto ingestapt om naar Blue Bay te gaan. Daar heb ik eigenlijk alleen maar liggen slapen in de schaduw in de hoop mijn kater enigszins weg te krijgen. Wat pas tegen de tijd dat we weer naar huis gingen was gelukt.
Nog snel een puntzak friet gegeten en toen thuis de rest van de avond vooral bezig geweest met het duiken. Want dat duiken bestaat niet alleen maar uit oefeningen, maar ook uit leren, veel leren.. je krijgt je brevet niet voor niks!

Zondag (08-05) stond dan ook onze 3e duik gepland. Deze keer minder oefeningen gedaan, alhoewel één oefening echt verschrikkelijk was: je masker af en weer opdoen onder water! Verder zijn we vooral diep gaan duiken. Echt geweldig mooi! Eenmaal boven water nog een frietje gegeten en toen naar huis waar ik de rest van de avond aan de studie heb gezeten.

En de rest van deze week stond vooral in het teken van stage en elke middag naar het zwembad. Mijn kleurtje was inmiddels wat minder geworden, dus ik wilde weer bruiner! 's avonds heb ik vooral aan school gewerkt, omdat ik weer verschillende opdrachten in moest leveren.
Maar het hoogtepunt deze week was dat Bram en ik donderdag allebei ons duikbrevet hebben gehaald!!:D We hebben toen onze laatste duik gehad, waarin we ons eindexamen moesten maken en weer allemaal oefeningen. Gelukkig ging dit ons prima af en kunnen we nu zeggen dat we overal ter wereld kunnen gaan duiken! Onze eerste duik staat gepland op Klein Curacao, 22 mei:)

Vrijdagavond was ik natuurlijk om 12 uur jarig en dit werd ingeluid bij The Partysquad. Maar over mijn verjaardag vertel ik in mijn volgende verhaal meer!
Tot snel weer!
XXXX
PS. Echte vrienden krijg je niet en kopen maakt je wereld klein, vrienden die verdien je door er zelf één te zijn!
(Ja, ik heb het filmpje ook weer een keer bekeken:))

Foto's van week 13, 14 en 15 kunnen jullie bekijken op: https://picasaweb.google.com/manon.van.os/Week1314En152504Tm1205?authkey=Gv1sRgCPuMq5yQ4oGwTQ#

  • 17 Mei 2011 - 03:39

    Pim Van Dinten:

    Zooo weer een lekker lang verhaal Manon en dan heb je nog niet eens alles verteld! Ik dacht dat ik lang kon schrijven, maar jij al helemaal haha.

    Ik begrijp je helemaal met het afscheid nemen. Mijn ouders komen niet langs, maar denk dat ik wel hetzelfde zou hebben. In ieder geval leuk om even met ze kennis gemaakt te hebben! :D Gezellige Brabanders! :)

    The Partysquad was vet he! Echt een heel mooi feestje! Ben je ook al op klein Curacao geweest?

    Veel plezier weer komende tijd met Bram en ik kom je vast wel weer tegen! :)

    Ayo!

  • 17 Mei 2011 - 07:55

    Marti:

    Haha die Manon, allemaal frietjes eten, dat is het eerste wat me opvalt aan dit verhaal ;-)
    Maar ook wij hebben een heeeel fijne vakantie gehad met jullie! Het was voor ons een hele ervaring, want het is toch een heel andere wereld. Maar ontzettend mooi, ook voor ons was dit een vakantie die we nooit gaan vergeten. Daar zorgen de duizend foto's wel voor :-) Het was voor mij ook heel leuk om te zien hoe Bram en jij met elkaar omgaan. Jullie zijn al een echt stelletje samen. Ik heb er veel vertrouwen in, dat zit wel goed tussen jullie! Ja het afscheid vond ik ook net zo verveldend als in januari..... het was voor mij een hele geruststelling dat Bram nu bij jou was, zodat je niet alleen achterblijft. En toch mis ik je... Maar ik weet dat het goed met je gaat, ik heb gezien hoe je daar leeft en woont. In een klein warm kamertje, haha, maar wel heel gezellig daar met de patio enzo!
    En ik heb al supertrots hier rondverteld dat jullie je duikbrevet hebt gehaald. Manon viel je achterover toen je die zuurstoffles op je rug had? Weet je nog toen je voor de eerste keer naar het Elde ging en heel trots die zware rugzak omdeed? Je ging staan en viel spontaan achterover, haha!
    Maar 6 weken nog is echt wel heel kort, voor je het weet ben je je kamer aan het leegruimen. Dus geniet er nog van samen met je schat, dan genieten wij nog van je verhalen :-)

    xxxx Mama

  • 17 Mei 2011 - 17:41

    Marius En Riky:

    Wat 'n schitterend verslag heb je weer geschreven.
    We zien er elke keer weer naar uit om het te kunnen lezen.
    En nu zeker, omdat we ons een beetje kunnen inleven in de verhalen die je schrijft omdat we op Curacao twee héérlijke weken hebben gehad.
    Jullie hebben ons veel mooie dingen laten zien en meemaken.
    Nogmaals keibedankt !
    En hartstikke knap dat jullie samen je duikbrevet hebben gehaald, nu kun je niet alleen genieten van al het moois òp Curacao maar ook van de mooie onderwaterwereld rondom Curacao.
    Geniet van alles wat op je pad komt maar daar twijfelen wij niet over dat je dat niet zal doen ;)
    Heel veel groetjes, ook aan Bram en tot ......

    Liefs,
    Marius en Riky x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 67857

Voorgaande reizen:

28 Januari 2011 - 12 Augustus 2011

Stage in Curacao & reizen in Amerika

Landen bezocht: