De National Parken! - Reisverslag uit Sequoia, Verenigde Staten van Manon Os - WaarBenJij.nu De National Parken! - Reisverslag uit Sequoia, Verenigde Staten van Manon Os - WaarBenJij.nu

De National Parken!

Door: Manon van Os

Blijf op de hoogte en volg Manon

06 Augustus 2011 | Verenigde Staten, Sequoia

Hoi iedereen!

Hierbij mijn beloofde verslagje over de National Parken die we hebben gezien. Op dit moment hebben we heel de route langs de wereldberoemde National Parken gehad. We hebben ontzettend mooie dingen gezien. Ik wist niet dat de natuur zó mooi en indrukwekkend kan zijn! Het ene park was nog mooier dan de ander, maar bij elk park heb ik met verbazing gekeken.

Na het bruisende Las Vegas zijn we naar Zion NP gegaan. Best fijn om even weer rustig in de natuur te zijn;) Wat een verschil!
Helaas hadden we ons ’s ochtends in Las Vegas verslapen waardoor we een paar uur later dan gepland pas aanreden. En het was ook nog 3 uur rijden.. Maarja niks aan te doen, snel alles klaarmaken en gassen met die camper. Onderweg gestopt bij een souvenierswinkeltje met buiten allemaal oude huisjes in westernstijl. De nodige foto’s gemaakt, wat souveniertjes gekocht en weer verder met de camper.
Rond 17.30 uur kwamen we aan op een camping in het plaatsje Springdale, vlak naast het National Park. Heel mooi plekje midden tussen de bergen.
Helaas was het toen dus te laat om het park nog te gaan bezoeken dus was het een rustig avondje..
Jammer dat we een dag verspild hadden, maar hopelijk kunnen we dat nog ergens inhalen..
We kwamen er hier trouwens ook ineens achter dat het hier een uur later is! Zion ligt in Utah en dus in een andere tijdszone..

De volgende dag (22-07) zijn we dan Zion National Park gaan bezoeken. We hebben onze camper bij het visitor center neergezet, want je kon een shuttlebus nemen langs alle bezienswaardigheden. Erg handig! Zelf hoef je niet moeilijk te doen om een parkeerplek te zoeken en je word dichtbij afgezet. Op elke bus kan je gratis op- en afstappen. Als eerst zijn we gestopt bij Court of the Patriarchs. Daar had je een mooi uitzicht op drie mega hoge bergen. Daarna gestopt bij de Emerald Pools Trails om de Lower Emerald Pool Trail te lopen. Ongeveer een uurtje heen en terug. Eerst even pootje baden in de koude Virgin River. Aan het eind van de trail zouden we bij een waterval uitkomen. Alleen.. waar was ie dan? Blijkt dus dat die waterval er in de zomer helemaal niet is! Hij is er voornamelijk in de lente, wanneer de sneeuw van de bergen gaat smelten en dus naar beneden valt. Maar dat nam niet weg dat de omgeving er super mooi uit zag!
Na deze trail zijn we met de bus naar de Weeping Rock gegaan. Dit is een berg die zogenaamd ‘huilt’. Er stroomt veel water naar beneden waardoor er onder de rots heel veel planten groeien.
Hierna vonden we het eigenlijk wel gezegend en hadden we genoeg gezien. We waren moe van het wandelen en besloten om terug te gaan naar de camper. Het was ondertussen half 6 en we wilden eigenlijk nog gaan tuberaften, maar helaas was de laatste groep net weg.
Dus zijn we toen maar meteen naar het volgende National Park gereden: Bryce Canyon! Dit omdat we al een dag verloren hadden en dan morgen meer tijd hebben.
De weg erheen duurde 2 uurtjes en ging door het Zion National Park. De berg op met ons campertje en door een pikkedonkere tunnel. En een vangrail langs de steile afgrond? Dat kennen ze hier volgens mij niet;)
Na de tunnel kwamen we nog het Checkerboard Mesa tegen, een berg met daarop een duidelijk schaakbord, helemaal gevormd door de wind.
Verder liep de hele weg door het platteland heen, leuk om te zien al die boerderijtjes! Op een gegeven moment stak er zelfs een kalkoen over:P
Rond 20.15 uur kwamen we bij de camping aan: Ruby’s Inn Campground. Wat was het hier koud ’s avonds!! Brrr, die nacht was het zelfs maar rond de 1 graden!:| Wat was dat wennen:P

De volgende dag (23-07) zijn we Bryce Canyon gaan bezoeken. Ook hier was weer een shuttlebus die je overal heenbracht. Onze eerste kennismaking met het supermooie uitzicht was bij Bryce Point. Wauw! Je had daar een prachtig uitzicht over het amphitheater met de bekende torentjes met hun rood/bruine kleur. Echt zo mooi! Ik stond echt even met mijn mond open te kijken.
Bij dit punt hebben we de Rim Trail gedaan. Deze was 1,6 km en liep helemaal langs de afgrond van het mooie uitzicht. Prachtig!
We hebben gelopen tot het eerstvolgende punt (Inspiration Point). Hierna hebben we met de auto nog een hele mooie route langs verschillende uitzichtspunten gedaan, zoals een natuurlijke boog enz. Wat een leuke beestjes wonen hier trouwens in al die parken.. eekhoorntjes die heel tam zijn, herten die ineens de weg oversteken en van die grote roofvogels.
Bryce Canyon vond ik een super park, echt een van mijn favorieten!
Die avond was het vooral uitrusten en heel vroeg gaan slapen.

De volgende dag (24-07) zouden we namelijk de zonsopkomst bij Bryce gaan kijken! Om 5.15 uur ging de wekker, want om 5.45 uur moesten we aanrijden naar het mooiste uitkijkpunt, Bryce Point. Brr wat was het nog koud! Het duurde eventjes, maar toen de zon er aan kwam was het prachtig! Je hebt hier een heel mooi lichteffect op de torentjes. Het was even moeilijk om zo vroeg op te staan, maar het is het waard geweest!
Hierna hebben we in de camper wat ontbeten en vervolgens zijn we maar meteen verder gereden naar het volgende National Park: Capitol Reef. De weg er naartoe was heel mooi, midden tussen de bergen en verschillende mooie uitkijkpunten.
Op tijd kwamen we al bij Capitol Reef aan. Er was hier niet zoveel te zien, alleen ergens in de berg was één ding te zien. We besloten daarheen te rijden. Maar na een paar km kwamen we erachter dat dit niet ging lukken met de camper.. er reden alleen maar 4x4 auto's en we begrepen steeds meer waarom. Het was een onverharde weg met alleen maar grote stenen, gaten en steil naar beneden en boven. Meer voor een jeepsafari maar niet voor een camper;) Er was al een pak chocomelpoeder door heel de camper gevallen, dus toen besloten we maar weer om te keren haha.
We zijn toen maar meteen doorgereden naar onze volgende bestemming: het plaatsje Moab. Die avond wederom gekookt, gedoucht, de was gedaan, reisdagboek bijgewerkt en al dat soort dingetjes.

De volgende dag zijn we naar Arches National Park gegaan. Een park met, je raad het al, heel veel verschillende natuurlijke bogen. We hebben hier een heleboel punten bekeken: North Window, Double Arch, Balanced Rock en nog meer. Vooral de North Window vond ik erg mooi. Als je door deze boog keek had je daarachter nog een mooi uitzicht! Verder had je nog een heleboel meer mooie rotsformaties en prachtige uitkijkpunten. Ik vond dit ook een super park en hij staat ook hoog op mijn favorieten!
Na het park zijn we wezen uit eten in het plaatsje Moab en hebben we wat souveniertjes gekocht. Helaas werd het aan het eind van de dag nogal slecht weer met veel regen en onweer dus zat er niets anders op dan knus in de camper te blijven.

Voor de dag daarop (26-07) hadden we raften geregeld! We werden om 7.45 uur al opgehaald vanaf de camping dus dat was weer vroeg opstaan. Ik had dit nog nooit gedaan en had me een mega wilde rivier voorgesteld waarbij ik zeker een keer in het water zou vallen.
Maar niets van dat alles was waar.. het bleek dus dat de rivier heel rustig was en we hebben maar 3 keer ofzo een rapid gehad en dat was het:P Dat mocht wel wat wilder!
Maargoed, toch weer een leuke ervaring;)

Die middag wilden we eigenlijk een keer gaan zwemmen, maar helaas regende het alleen maar. We hadden ook geen zin om op de camping te blijven zitten, dus besloten we om meteen door te rijden naar Monument Valley, onze volgende bestemming waar we eigenlijk pas de volgende dag heen zouden gaan.
Onderweg zijn we via de Newspaper Rock gereden. Een steen met daarop indianentekeningen. Niet zo bijzonder maar ach, hebben we dat ook weer gezien.
Daarna was het vooral een lange weg in de middle of nowhere. Na een tijd kwamen we door God Valley, dit lijkt al een beetje op Monument Valley met ook van die eenzame rotsen. Ik vond het er zelfs een beetje spookachtig uitzien haha, die rotsen zo uit het niets die van veraf net op verlaten kastelen lijken..
Hierna kwamen in het miniplaatsje Mexican Hat uit. Waarom dit plaatsje zo heet? Omdat er voor het dorpje een rotsformatie staat dat precies lijkt op een mannetje met een mexicaanse hoed op!
Toen we in de buurt van Monument Valley kwamen kregen we er ineens een heel mooi uitzicht op. In de verte zag je ineens verschillende rotsen omhoogsteken. Hier keek ik echt mijn ogen uit. Zo indrukwekkend, die rotsen in de middle of nowhere, hoe kan dat toch? We zijn hier uitgestapt om wat foto's te maken.
Nou, als je daar staat dan lijkt het net alsof je regelrecht in een Westernfilm bent gestapt. Die omgeving daar.. het rode zand, woestijnachtige vlaktes, struikjes.. je voelt gewoon dat je in het Wilde Westen bent, het land van de cowboys en indianen;)
Rond 20.00 uur kwamen we op de camping aan. Heel raar, ineens middenin de open vlakte. Met alles erop en eraan! Zo bizar dat ze honderden kilometers van de bewoonde wereld gewoon water, stroom, internet, telefoonontvangst hebben. En dat is niet eens alles, er was zelfs een school! Nou vraag ik me toch af welke mensen daar in godsnaam wonen, want ik heb geen enkel huis gezien:S Maar blijkbaar zijn dat dus de indianen en die wonen ergens in van die hutjes..

Die woensdag zijn we dan Monument Valley gaan bezoeken. Monument Valley staat bekend om zijn drie rotsen die ineens in de middle of nowhere omhoogsteken. Dit worden buttes genoemd. Zo zijn er nog heel veel meer buttes. In het hele park en omgeving zie je indianen. Zij zorgen voor alles in het park en verzorgen ook tours en verkopen allerlei rommel:P
Als eerst zijn we het prachtige uitzicht op de drie rotsen gaan bekijken. In de rest van het park had je een route waarmee je langs verschillende rotsen kwam. Alleen was dit een onverharde, stoffige weg met veel stenen, gaten en alles erop en eraan. Nou zijn wij wel wat gewend van Curacao;), dus besloten we het er met de camper op te wagen. Onze eigen Kampert Jeep Tours! Het was nogal een helse tocht (DOODeng), maar ach hebben we dat ook weer meegemaakt! Zo zagen we wel de mooiste dingen! Bovenop een rots kon je met een paard op de foto compleet met cowboyhoed en lasso en dat hebben wij natuurlijk gedaan;) Even cowboytje spelen!
Toen we de weg weer terug hadden overleefd was het tijd om te tanken, eten en verder te rijden naar Lake Powell.
Rond 9 uur kwamen we daar aan op een camping bij het plaatsje Page. Mail gecheckt en beantwoord, gedoucht enz. en toen lekker slapen.

Die twee dagen daarna zijn we heerlijk bij Lake Powell gebleven. Lake Powell is een aangelegd meer, wat is gemaakt door middel van een dam in de Colorado River.
We zijn hier beide dagen gaan zwemmen en zonnen. De eerste dag bij een zandstrandje, de tweede dag wilden we wat anders en zijn we bij een soort privéstrandje terecht gekomen bij allemaal rotsen waar we zowat met z'n tweeën waren. Heerlijk weer het kleurtje bijgewerkt, van de rotsen afgesprongen en uitgerust.
We kwamen er trouwens (weer pas laat) achter dat de klok hier weer een uur teruguit gezet moest worden. Pff, wat een gedoe ook die tijden hier allemaal:P
De tweede dag ging de reis 's avonds verder naar de Grand Canyon!
Onderweg eerst nog gestopt bij de Horseshoe Bend. Hier maakt de Colorado River door een reusachtige kloof een bocht in de vorm van een hoefijzer. Wauw, wat een mooi uitzicht!!
Het werd ondertussen al donker dus we zijn snel verder gereden. Het was nog ongeveer 2,5 uur rijden dus rond 22.30 uur kwamen we pas bij de camping van de Grand Canyon aan. Snel alles aangesloten, gedoucht en gaan slapen.

De volgende dag (30-07) moesten we namelijk heel vroeg weer opstaan, omdat we een helikoptervlucht door de Grand Canyon gingen doen!!
Om 09.05 uur vlogen we. Een beetje spannend vond ik het wel! Maar natuurlijk was het helemaal niet eng en trouwens, in de lucht had ik niet eens tijd om daar nog over na te denken..
Het moment dat we de Grand Canyon over vlogen dacht ik maar één ding: WAUW! Echt ongelofelijk, zó mooi! Ik vond het zo indrukwekkend..
De rit duurde 40 minuten en voordat ik het wist vlogen we de Canyon alweer uit, jammer!
Maar wat een ervaring! Het heeft veel gekost, maar het is me elke cent waard geweest! Zeker het mooiste wat ik in heel mijn reis door Amerika heb gedaan..

Na de helikoptervlucht zijn we meteen doorgereden naar het National Park. Het was nog vroeg dus we hadden nog lekker veel tijd! We hebben met de camper de Desert View Drive gereden. Als eerst gestopt bij Pipe Creek Vista. Daar had je een super mooi uitzichtspunt, wauw!!
Daarna doorgereden naar Desert View. Daar had je een uitkijktoren die je kon belimmen. Vanuit daar had je ook een heel mooi uitzicht. Er kwam toen nogal slecht weer op komst.. hele donkere lucht en in de verte was het flink aan het onweren.
Daarom zijn we op de weg terug naar het Visitor Center niet meer bij alle punten gestopt, maar er even snel doorheen gegaan. We zijn nog gestopt bij Navajo Point, Lipan Point en Grandview Point.
Daarna kwam het slechte weer wel erg dichtbij dus zijn we terug naar de camping gereden. We hadden tenslotte toch al heel veel gezien!
Heerlijk, de rest van de middag een keer niks doen. Alleen.. werd ik ziek! Weg middagje relaxen en in plaats daarvan de rest van de dag kotsen en slapen..

Gelukkig voelde ik me de volgende dag stukken beter en konden we onze reis vervolgen! Er stonden ons 2 lange rijdagen te wachten. Deze dag zouden we weer naar Las Vegas rijden, een reis van ongeveer 5 uur. Dit keer was Las Vegas alleen een tussenstop, we zijn er niet expres nog een keer heen gereden als jullie dat soms denken;) In Vegas aangekomen op onze vertrouwde camping was het zowaar slecht weer! In Las Vegas? Daar regent het toch nooit? Nou, blijkbaar dus wel! Een middagje zwemmen zat er dus niet in dus werd het in de camper hangen en ’s avonds maar weer een gokje wagen achter onze bekende gokautomaat. We konden het niet laten;)

En vandaag moesten we weer op tijd opstaan, omdat het weer een lange rijdag zou worden! Op het moment zijn we onderweg naar Sequoia National Park, wat zo’n 7,5 uur rijden is. We zijn net gestopt bij Calico, dit is een spookstadje. Er grappig om te zien, je ziet precies hoe de mensen hier in de vorige eeuw leefden! Alleen is het allemaal maar een beetje nep hier, want volgens mij hebben ze alles gewoon nagebouwd van hoe het vroeger eruit zag dus een echt spookstadje is het niet! En natuurlijk veel te toeristisch.. Nu hebben we de reis weer vervolgd en hebben we nog een aantal uurtjes te gaan..

Er resten ons nog 2 National Parken en dat zijn: Sequoia NP (met megahoge bomen) en Yosemite NP (met veel watervallen). Beide zijn ze heel bekend en daarom vast ook super mooi.
Na deze 2 parken volgt nog San Francisco en als laatst de Pacific Coast Highway 1 die ons langs de mooiste stranden weer terug naar Los Angeles brengt waar we helaas de camper alweer moeten inleveren en naar huis moeten vliegen..
De tijd vliegt en helemaal als je constant onderweg bent en dingen aan het bekijken bent.
Voor ik het weet is mijn reis voorbij die 6,5 maand heeft geduurd en ben ik weer terug in het vertrouwde Rooi..
De laatste tijd denk ik steeds meer aan thuis. Ik ben stiekem toch best blij als ik alles en iedereen weer kan zien. Na 6,5 maand is het mooi geweest en krijg ik steeds meer zin om lekker thuis te zijn.
Toch wil ik er nog heel eventjes niet aan denken, dus ga ik nog een weekje volop genieten!
En dan zien jullie mij weer!!

XXXXX
PS. We hebben natuurlijk heeeel veel foto's gemaakt en die wilde ik super graag met jullie delen. Ik heb geprobeerd er een hoop bij dit verslag te zetten, maar dat lukt niet door het slechte internet hier! Dus sorry daarvoor, ik probeer er zo snel mogelijk foto's bij te zetten en anders komen ze als ik thuis ben!

• 06 Augustus 2011 - 07:57

Mama Betsie:

Wat een ervaring! Als ik dat zo lees begint het wel te kriebelen om al dat moois zelf te gaan bekijken!
    Geniet nog van de laatste vakantie dagen xxx

• 06 Augustus 2011 - 10:27

Mama Marti:

Het beloofde verslagje is een prachtig VERSLAG geworden ;-) Als jij het zo schrijft ben ik toch wel heeeeel nieuwsgierig naar al je foto's. Het lijkt me ook heel mooi daar! Ik zou zeggen geniet van jullie laatste dagen en tot vrijdag. xxx