Sequoia, Yosemite & San Francisco! - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Manon Os - WaarBenJij.nu Sequoia, Yosemite & San Francisco! - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Manon Os - WaarBenJij.nu

Sequoia, Yosemite & San Francisco!

Door: Manon van Os

Blijf op de hoogte en volg Manon

09 Augustus 2011 | Verenigde Staten, Los Angeles

Halloo!

Daar ben ik weer, dit keer met een verhaal over ons laatste gedeelte van de reis..
Het zit er bijna op en op dit moment zijn we weer onderweg naar LA, waar we vanuit daar naar huis moeten! Wel gek hoor, dat ik nu gewoon bijna thuis ben na 6,5 maand..
Toch lijkt het alsof ik niet zó lang weg ben geweest, maar alsof ik voor Amerika nog thuis was en nu tussendoor gewoon ff op vakantie ben. Als ik iemand van thuis spreek dan klinkt dat heel normaal.

Maargoed, maandagavond 1 augustus kwamen we dus bij Sequoia National Park aan op Kahweah Campground. Die dag daarna zijn we het park in gegaan. Sequoia staat bekend om zijn mega grote bomen. We zijn meteen naar de grootste boom ter wereld gereden, de Sherman Tree. Maar om daar te komen moesten we eerst een bergweggetje op waar ze ook nog eens aan het werken waren. Hierdoor waren we eerst nog wel 1,5 uur onderweg. Bij de boom in de buurt de auto neergezet en de trail erheen gelopen. Deze liep door een mooi bos met alleen maar van zulke super hoge bomen. De Sherman Tree was echt reusachtig! Na nog wat door het bos rondgelopen te hebben wilden we eigenlijk nog naar een mooi uitkijkpunt, maar deze weg was helaas afgesloten. Het was ondertussen alweer best laat en we moesten ook nog 2 uur terugrijden naar de camping, dus zijn we maar weer terug gegaan. Dus helaas niet zoveel van dit park gezien. Onderweg nog naar de Mac en toen een keer op tijd gaan slapen.

De woensdag (03-08) zijn we ’s ochtends naar Yosemite National Park gereden. Het was nog ongeveer 3,5 uur rijden dus ’s middags kwamen we daar aan. Die middag wilden we eigenlijk gaan zwemmen, maar wederom werd ik ziek! Dus dat werd weer de rest van de dag uitzieken. Waarom ik weer ziek was geen idee:S De rest van de dag bestond dus uit filmpje kijken, pannenkoeken eten en verder niks..

De volgende dag (04-08) zijn we Yosemite gaan bezoeken! Het was nog een tijdje rijden voordat we er eindelijk waren.. Een uur later ofzo waren we bij de ingang en nog een half uur later bij de parkeerplaats. Het eerste wat ik dacht was: pff wat druk!! Ik weet dat dit een heel toeristisch en bekend park is, maar dit was wel erg toeristisch! Het duurde zo lang voordat je eindelijk ergens was.. Eerst moesten we de bus nemen naar het visitor center en vanuit daar moesten we nog super lang wachten op de bus. Toen die er eindelijk was konden we naar onze eerste stop: De Lower Yosemite Fall. 4 uur later dan we waren aangereden waren we dan eindelijk bij onze eerste bezienswaardigheid! Zo lang hebben we er bij de andere parken niet over gedaan;)
De waterval was wel heel mooi, dus de moeite waard om zolang op te wachten! Hierna zijn we weer teruggegaan naar de camper en zijn we een andere waterval gaan bekijken: de Bridalveil Fall. Ook heel mooi!
Daarna wilden we nog naar een mooi uitzichtspunt, Glacier Point. Dit is helemaal bovenop een berg en dan heb je prachtig uitzicht over heel de vallei. Het was ondertussen al bijna 19.00 uur dus we twijfelden, maar zijn toch nog gaan kijken. Een heel eng bergweggetje langs de afgrond bracht ons erheen. 3 kwartier later waren we er en ik moet zeggen dat het toch wel heel erg mooi was! De moeite waard!
Yosemite vond ik een heel mooi park, vooral door de watervallen en de bergen, maar toch vond ik het wat minder dan de andere parken. Dit heeft vooral te maken met de drukte en het toerisme. De andere parken waren stukken rustiger en daardoor veel fijner om doorheen te lopen of te rijden.

De terugweg ging sneller en eenmaal beneden zijn we onze weg gaan vervolgen richting onze volgende bestemming: San Francisco!
Omdat het al laat was wisten we dat we dat niet meer gingen redden. We zouden er dan midden in de nacht aankomen. Dus gingen we 's avonds laat overnachten op een camping in het plaatsje Merced.

De dag daarna (05-08) een beetje uitgeslapen en verder gereden naar San Francisco, wat nog zo'n 2,5 uur rijden was. Daar aangekomen wilden we als eerst graag de Golden Gate Bridge zien! Wij erheen rijden, wat heeel lang duurde omdat het zo druk was op de weg. En toen zagen we hem ineens! Ofja zagen.. het was zoo mistig zodat we hem eigenlijk niet konden zien, alleen de onderkant. San Francisco staat bekend om zijn mist. Doordat het in het binnenland heel heet word en de zee ijskoud is, mengt deze lucht zich boven de stad. Vandaar de mist.
Toch eerst maar eens over de brug rijden, wat ook al een hele ervaring was. Aan de overkant zijn we gestopt bij het Vista Point. Vanuit daar hoor je normaal een mooi uitzicht op de brug en de skyline van de stad te hebben, maar we zagen gewoon niks! De mist was helemaal om ons heen en we zagen geen brug of iets! En wat was het koud toen we uitstapten! Brrr.. ik had 3 lagen over elkaar gedaan + een dikke trui en ik had het nog ijs en ijskoud. Het leek serieus wel winter! Echt zoo erg wennen na een half jaar alleen maar hitte gehad te hebben.. niet leuk!!
Maargoed, de stad zelf vond ik wel super mooi hoor!
Na het Vista Point gingen we weer terug de brug over richting de stad. Tol van 6 dollar betalen en de weg vervolgen. Alleen.. reden we verkeerd!! Die navigatie stuurde ons helemaal fout en voordat we het wisten gingen we weeer de brug over naar de andere kant!! Toen moesten we natuurlijk weer terug en we hadden geen contant geld meer. Een chagrijnige vent zei dat ie de rekening wel nastuurde (waarheen?:S) en we konden verder. Maar je raad het al, we reden WEER fout! Bijna dreigden we weer de brug op te gaan, maar we konden op tijd omkeren. Fjuuuw gelukkig, we hadden het vort gehad met die brug!
Na een heeele tijd hadden we dan ein-de-lijk de goede weg terug gevonden!
Toen wilden we naar Fisherman's Wharf. Dit zijn verschillende grote pieren met restaurantjes, winkeltjes, kroegen enz. Erg gezellig! We zijn er even overheen gelopen, souveniertjes gekocht en wat gegeten bij de pizzeria. Aan het eind van de pier kon je ook zeeleeuwen zien. Zij zijn hier een aantal jaar geleden komen liggen en nooit meer weggegaan. Helaas konden we het niet goed zien, omdat het ondertussen al donker was.
Hierna gingen we naar een camping en gelukkig was er plek, recht aan zee!

De volgende dag (06-08) was ons plan om aan de Pacific Coast Highway 1 langs de kust naar beneden te beginnen. Maar we hadden nog maar zo weinig van San Francisco kunnen zien dat we nog even zijn gebleven. We zijn rond 9 uur al richting Fisherman's Wharf gegaan om een citytour te regelen. We hadden een leuke gevonden en konden om 11.15 uur mee. Eerst nog even bij de zeeleeuwen kijken en wat eten en toen beginnen met de tour. Deze duurde 3,5 uur en kwam langs verschillende dingen: Golden Gate Bridge, Twin Peaks (met mooi uitzicht over de stad), Golden Gate Park en verschillende straten. Erg mooi om te zien!
Gelukkig hadden we nu beter geluk met het weer, want de mist was wat minder dan gisteren! Nu konden we de brug bijna helemaal zien! Dus hebben we toch nog leuke foto's;)
Bovendien zijn we na de citytour nog naar een strand langs de brug gereden, waar je een heel mooi uitzicht had. Daar nog de nodige foto's gemaakt en naar de typische Cable Cars gegaan. Helaas was de rij veel te lang, dus toen zijn we dan eindelijk begonnen aan de Pacific Coast Highway..
Het was al bijna donker dus helaas konden we nog niet veel zien.
's Avonds laat zijn we gestopt bij het plaatsje Monterey om daar te overnachten op een camping.

De zondag (07-08) zijn we op tijd opgestaan en hebben we onze weg vervolgd naar het zuiden!
De weg kwam nu door de Big Sur, een 150 km lang traject met super mooie steile kliffen, stranden en rotsen. Aan het eind van de Big Sur stond Hearst Castle. Dit is een kasteel van een of andere rijke vent waar je rondleidingen door kon dien. Ik wilde het graag zien, maar helaas was het al dicht toen wij er waren. Dus weer verder. Het was erg lang rijden en ondertussen werd het alweer donker. We waren toen al de hele dag aan het rijden! Snel wat gegeten bij de Mc Donald's en weer verder. Tegen 9 uur wilden we toch wel vort een camping hebben, dus we besloten er een te zoeken in het plaatsje Santa Barbara. Maar helaas zaten alle campings vol! Dus maar verder gereden naar het volgende plaatsje, Carpinteria. Alleen was die camping ook al vol! Het was al 12 uur 's avonds ofzo en we hadden nog geen plek om te logeren.. wild kamperen is hier verboden dus dat was ook geen optie. Maar weeer verder gereden naar de volgende plaats, Ventura. Een camping gevonden en gelukkig had die wel plek! We waren er wel pas om half 2 's nachts maargoed, we hadden plek! Snel alles neerzetten en meteen gaan slapen. We hadden er een lange dag opzitten en meer dan 12 uur achter elkaar gereden..

Daardoor zijn we nu wel bijna in Los Angeles! De bedoeling was om nog zo'n 300 km daarvoor te stoppen, wat ondertussen 80 km is geworden.
Vandaag hebben we dus tijd zat, want morgen (dinsdag) hoeven we de camper pas in te leveren in LA. Zometeen rijden we naar Santa Monica om daar lekker een dagje aan het strand te liggen en vanavond rijden we naar een camping in LA.

En dan vlieg ik de woensdagochtend om 6.15 uur!!
Bram vliegt 's middags pas een keer en komt donderdagochtend alweer op Schiphol aan, ik kom vrijdagochtend pas aan dus ben meer dan 2 dagen onderweg!
Bram en ik vliegen apart terug en de reden daarvoor is dat ik al een retour Curacao-Amsterdam had en het voor Bram veel te duur is om ook via Curacao terug te vliegen.
Dus dat betekent dat ik 3 vluchten alleen moet vliegen + een nacht helemaal alleen op Curacao ben. Ik vind het wel spannend hoor!

Ik vlieg woensdag eerst naar Miami, waar ik rond 14.00 uur lokale tijd aankom. 2 uur later vlieg ik door naar Curacao, waar ik 's avonds rond 20.00 uur aankom. Voor die nacht heb ik een hotel geregeld en de volgende dag vlieg ik om 14.45 uur weer naar Nederland. En dan zal ik vrijdagochtend 12 augustus om 08.30 uur voet op Nederlandse bodem zetten!

Waah, ik ben bijna thuis!!!
Ik zie jullie allemaal heel heel heel snel!
XXXX

• 09 Augustus 2011 - 18:40

Marti:

Jongejonge, wat hebben jullie een mooie avonturen beleefd en veel gezien! Dit is een tijd uit jullie leven die je echt nooit zal vergeten!
    Hier in Rooi beginnen we al een beetje zenuwachtig te worden voor jullie thuiskomst ;-)
    Er is nog een hoop te doen voor zaterdagavond, jullie WELCOME HOME.

xxxx Mama Marti